De vierde tentoonstelling van Kunst on Location wordt gehouden in Utrecht, de vierde stad en centrum van Nederland. Kunstruimte KuuB is vlak achter de Domtoren in het oude centrum.

Expositie van 23 april -28 mei 2017
Opening: zondag 23 april 2017 van 17-19 uur
Locatie: Kunstruimte KuuB, Pieterstraat 3, Utrecht
Open: donderdag t/m zondag van 13-18 uur

Tekeningen: Femke Gerestein, Arie de Groot, Beppe Kessler, Arno Kramer, Romy Muijrers, Zoltin Peeter
Sculpturen: Yumiko Yoneda en op de cour Herbert Nouwens

‘Meet the artist’
Op zaterdag 29 april tussen 13-14 uur: Romy Muijrers en Arno Kramer
Op zaterdag 6 mei tussen 13-14 uur: Beppe Kessler

Zes kunstenaars die bewust voor papier en potlood hebben gekozen om hun perceptie van de werkelijkheid weer te geven. Tekenaars pur sang, al lang niet meer gehinderd door het oude denkbeeld dat een tekening niet meer dan een schets, een voorstudie kon zijn.
Integendeel, een aantal van hen zijn als kunstenaar/tekenaar/docent op de academie juist door hun specialisatie in tekenen als zelfstandig onderdeel van de opleiding heel inspirerend geweest voor de meest talentvolle jonge generatie van nu.

Femke Gerestein is een van die talentvolle jonge tekenaars. Haar onderwerp vanuit de werkelijkheid kan niet dichterbij de kunstenaar liggen dan dat van haar, namelijk het eigen lichaam. Tijdens een periode in het afgelopen jaar als ‘artist in residence’ in Kaus Australis te Rotterdam heeft zij de ‘selfies’ van haar lichaam, die zij aanvankelijk gebruikte als uitgangspunt voor haar tekeningen, losgelaten. Haar lichaam zelf wordt nu gereedschap. Delen ervan wrijft zij in met grafietpoeder, waarna zij heel voorzichtig contact maakt met op de grond liggende vellen papier. Als een vluchtige schaduw laat zij een afdruk daarop achter.

Arie de Groot, bijna tachtig geworden, is zijn kunstenaarsleven lang op een heel eigen wijze een zelfde onderzoeker gebleven als de jongste exposant op deze expositie. Zijn inspiratie vond hij vooral in de eenvoud van Afrikaanse gebruiksvoorwerpen. Die sprak hem aan, ontroerde hem. Vaak zei hij: ‘Ik knoei en pruts maar wat net zolang totdat het wat is’.Juist dát toonde zijn bescheidenheid. Hij moest eens weten dat het Boymans inmiddels een schenking van 19 werken uit een toonaangevende collectie met warmte heeft aanvaard en deze inmiddels nog heeft uitgebreid met de aankoop van groot werk uit zijn achtergebleven oeuvre.

Beppe Kessler is in zoverre een uitzondering op deze tentoonstelling omdat zij als drager van haar tekeningen de keuze heeft laten vallen op metaal i.p.v. papier. Haar voorkeur voor het gladde aluminium heeft alles te maken met haar materialenkennis verkregen door het maken van haar ‘kleinoden’, zoals zij haar bijzondere sieraden noemt. Niet zichtbaar, maar wel voelbaar is haar grote affiniteit met de natuur.

Arno Kramer is beeldend kunstenaar/dichter of zo je wilt dichter/beeldend kunstenaar. In zijn poëtische tekeningen, onafhankelijk van het formaat, blijft hij altijd op zoek naar weerstand die hem verder moet brengen naar het uiteindelijke resultaat. Hij verbeeldt die weerstand door het zichtbaar aftasten naar de balans tussen de abstracte en figuratieve delen in het werk. In het onderwerp van zowel zijn tekeningen als de gedichten blijft de natuur met zijn dieren een belangrijke aanleiding; een enkele keer, een jonge vrouw, een landschap, een ‘verguisd’ Iers stadje. De keuze tussen houtskool en potlood bepaalt de sfeer in het werk zoals de toon in een gedicht.

Romy Muijrers, pas afgestudeerd in 2015 aan de KABK, gebruikt de tekenkunst om een tijdmachine te creëren die niet naar een bepaalde periode reist, maar die verschillende tijden tegelijkertijd openbaart. De figuren die zich daarin bevinden, zijn de gidsen die ons langs de verschijningsvormen van herinneringen en de beleving van het heden voeren. Haar veelal driedimensionale tekeningen geven een helder beeld van het wispelturige karakter van onze plek in onze tijd. In februari 2017 werd Romy gekozen als ‘Stadstekenaar van Amsterdam’.

Zoltin Peeter blijft gefascineerd door het landschap, maar dan wel door grote lege, bij voorkeur nog niet in cultuur gebrachte streken. Hij trekt wekenlang kamperend met en in zijn rijdend ‘atelier’ door IJsland of Noorwegen op zoek naar de meest intrigerende plekken. Daar legt hij in kleine tekeningen de essentie van dat ongrijpbare landschap vast. Eenmaal weer thuis zijn deze de aanleiding voor grote tot zeer grote tekeningen. In een van de meest spannende, maar ook meest koude ateliers van Friesland, gaat hij met houtskool op een groot vel papier een weerbarstig strijd aan om het wezenlijke van zijn ervaringen in ruimtelijke lijnen, streken en vlakken vast te leggen.

Yumiko Yoneda’s beelden hebben herkenbare ronde vormen. Ze zijn verstild en wit of grijs van kleur; ingetogen gevoelens worden tot uitdrukking gebracht. Er zijn summiere verschillen te ontdekken zoals bij ogenschijnlijk gelijke stemmingen bij ogenschijnlijk verwante zielen. Tijdens de tentoonstelling zijn haar beelden, verspreid door de galerie, verbindende pauze-momenten.

Tenslotte op de cour sculpturen van Herbert Nouwens. Zijn stalen constructies werken als stevige potloodlijnen die een enorme ruimte ruimte uitstralen.

Alle aards geluk berust op een compromis tussen droom en werkelijkheid (Marcel Proust)

Wij hopen u tijdens de opening, of op een van de andere dagen te ontmoeten.
Nanky de Vreeze + Pimm van der Donk